Termin:
27-28.09.25 – Pierwszy moduł
18-19.10.25 – Drugi moduł
Godziny zajęć: 9:00 – 17:00
Forma szkolenia: stacjonarne
Miejsce: Rehadent, ul. Lanciego 19, Warszawa
Szkolenie przeznaczone dla: lekarzy stomatologów
Prowadzący: lek. dent. Zbigniew Dziel, mgr Jakub Przychodzeń, mgr Renata Felka, mgr Magdalena Borkowska, dr n. med. Piotr Godek, lek. dent. Aleksandra Markowska
Cena: 7000 PLN
Zapisz się na szkolenie – szkolenia@rehadent.pl
1. Leczenie jako proces interdyscyplinarny – zespołowy.
Podczas kursu lekarze poznają założenia prowadzenia terapii interdyscyplinarnej łączącej pracę zespołu stomatologicznego oraz rehabilitacyjnego. Poznanie współzależności między specjalistami, nauka komunikacji oraz pomoc w stworzeniu własnego zespołu medycznego. Kursanci otrzymają narzędzia w postaci schematów prowadzenia terapii, wraz z informacjami dla pacjentów i innych lekarzy.
2. Nadrzędność anatomii i funkcji
Podstawowym założeniem prowadzenia procedur leczniczych jest odnoszenie się do anatomii i funkcji poszczególnych elementów układu ruchu narządu żucia. Obejmuje to stawy skroniowo-żuchwowe, odcinek szyjny kręgosłupa wraz z mięśniami szyi, językiem i zębami.
3. Układ ruchu to współdziałanie
Wszystko ma wpływ na wszystko. Podczas kursu lekarze poznają procesy zachodzące w ciele człowieka, od strony wzajemnie zazębiających się procesów fizjologicznych oraz dysfunkcyjnych. Sieci zależności są przełożone na konkretne działania terapeutyczne, w ustalonych protokołach klinicznych.
4. Ocena pacjentów wg schematycznych procedur opartych na kryteriach DC/TMD z zastosowaniem autorskiego protokołu zespołowego Rehadent.
W ramach pracy klinicznej dostosowaliśmy kryteria DC/TMD do naszego systemu prowadzenia terapii, kondensując je, wprowadzając ocenę liczbową oraz umożliwiając prowadzenia obserwacji w czasie. Kursanci uzyskają możliwość wprowadzenia tego systemu jako konsultacji interdyscyplinarnej ukierunkowanej na TMD.
5. Koncepcja pacjenta niestabilnego / stabilnego.
Głównym zadaniem rehabilitacji jest przeprowadzenie pacjenta ze stanu niestabilnego do stabilnego. Kluczem takiego procesu jest precyzyjne określenie elementów niestabilnych, a następnie stopniowa zmiana ich działania aż do osiągnięcia równowagi.
6. Fizjoterapia i logopedia
Kursanci poznają szczegółowe założenia pracy dwóch głównych grup zawodowych, z którymi w trakcie terapii lekarz stomatolog prowadzi najbliższą współpracę – fizjoterapeutów oraz logopedów. Opisane zostanie ich spojrzenie na diagnostykę, metody leczenia oraz problemy z którymi się spotykają w trakcie pracy w zespole interdyscyplinarnym. Podczas dnia warsztatowego kursanci będą mieli szansę doświadczyć działań terapeutycznych na sobie.
7. Możliwości wykorzystania wiedzy w terapii stomatologicznej
Zakres kursu obejmuje tematyką najczęściej pojawiające się problemy pacjentów z zakresu zaburzeń układu ruchu narządu żucia :
Bruksizm – zarządzanie problemem oraz pomoc w jego wyciszeniu i przygotowaniu do eliminacji skutków.
Przygotowanie do ortodoncji – stabilizacja pacjenta przed rozpoczęciem procesu ortodoncji, również z wykorzystaniem szyny.
Przygotowanie do protetyki – uzyskanie równowagi funkcji oraz precyzyjne określenie pozycji referencyjnej do odbudowy okluzji.
Leczenie dysfunkcji skroniowo-żuchwowych (TMD) – prowadzenie pacjentów z dysfunkcjami mięśniowymi i stawowymi. Eliminacja bólu pochodzenia mięśniowego oraz przemieszczeń krążka.
Leczenie bólu głowy oraz bólu przewlekłego – w przypadku problemów o złożonym charakterze umiejętność prowadzenia pacjenta pomiędzy członkami zespołu
8. Szynoterapia
Przedstawiony zostanie protokół diagnozy, wykonania oraz prowadzenia frezowanej szyny stabilizacyjnej wykonywanej w metodzie CAD/CAM. Omówione zostaną liczne przypadki kliniczne, wraz z analizą jak działała równolegle wdrożona rehabilitacja. Kursanci nauczą się rejestracji pozycji spoczynkowej z określeniem CR oraz wykonają wzajemnie szyny.
DZIEŃ 1
Terapia interdyscyplinarna / Anatomia i funkcja układu ruchu narządu żucia.
Wykłady :
Anatomia i funkcja – staw skroniowo-żuchwowy / mgr. Jakub Przychodzeń
Anatomia i funkcja – mięśnie, odcinek szyjny kręgosłupa / mgr. Jakub Przychodzeń
Anatomia i funkcja – język, żucie i połykanie / mgr. Renata Felka
Anatomia i funkcja – zęby, okluzja / lek.dent Zbigniew Dziel
DZIEŃ 2
Diagnostyka / Rejestracja pozycji spoczynkowej żuchwy.
Wykłady :
– Terapia interdyscyplinarna – wprowadzenie do koncepcji, założenia główne i protokoły. / lek.dent Zbigniew Dziel
– Konsultacja interdyscyplinarna – planowanie procesu / lek.dent Zbigniew Dziel
– Rejestracja pozycji spoczynkowej / lek.dent Zbigniew Dziel
Warsztaty :
– Konsultacja interdyscyplinarna – praktyka na pacjencie. / lek.dent Zbigniew Dziel, mgr. Jakub Przychodzeń, mgr. Renata Felka
– Rejestracja pozycji spoczynkowej do wykonania szyny / lek.dent Zbigniew Dziel
PRZERWA 3 TYGODNIE
Ćwiczenia w ramach własnej praktyki lekarskiej :
• Wykonanie konsultacji wg. Schematu
• Rejestracja pozycji spoczynkowej w gabinecie
• Wykonywanie ćwiczeń – fizjoterapia i logopedia.
DZIEŃ 3
Protokoły leczenia / Szynoterapia
Wykłady:
Fizjoterapia – protokoły, współpraca z lekarzem / mgr. Jakub Przychodzeń
Iniekcje dostawowe – płukanie stawów pod kontrolą USG / dr n. Med. Piotr Godek
Logopedia – protokoły, współpraca z lekarzem / mgr. Magdalena Borkowska
Podcięcie wędzidełka – zabieg, wskazania, technika / lek.dent Aleksandra Markowska
Szynoterapia – protokoły wykonania i prowadzenia szynoterapii / lek.dent Zbigniew Dziel
Warsztaty :
Oddanie szyny w parach – lek.dent Zbigniew Dziel
DZIEŃ 4
Choroba i terapia
Wykłady :
Omówienie konsultacji wykonanych przez lekarzy / wspólnie, prowadzi lek.dent Zbigniew Dziel
Bruksizm – analiza problemu oraz przedstawienie przypadków / lek.dent Zbigniew Dziel
TMD, ból – analiza schorzeń oraz przedstawienie przypadków / mgr. Jakub Przychodzeń
WIEDZA DO ZDOBYCIA NA KURSIE :
● Jak jest zbudowany i jak funkcjonuje układ ruchu narządu żucia.
● Jak zdiagnozować pacjenta i ułożyć plan rehabilitacji, patrząc na układ ruchu narządu żucia jako na całość
● Pełny protokół pracy w zespole – fizjoterapeuta / logopeda / stomatolog.
● Jak zarejestrować pozycję spoczynkową żuchwy w CR na fotelu w 15 minut.
● Jak wykonać, oddać i prowadzić szynę stabilizacyjną frezowaną.
● Jak wygląda praca logopedy i fizjoterapeuty z pacjentem stomatologicznym.
● Jak przebiegają zabiegi płukania stawu oraz podcięcia wędzidełka języka.
● Jak prowadzić pacjenta z bruksizmem.
● Jak prowadzić pacjenta z TMD.
● Jak przygotować pacjenta do protetyki i ortodoncji.