Przy zastosowaniu doświadczenia na żywym kierowcy (80 kg, 178 cm) przy uderzeniu w tył stojącego pojazdu osobowego (klasa średnia) przy prędkości 8 km/h zaobserwowano co dokładnie dzieje się z ciałem pasażera nawet przy tak niskiej prędkości. Kierowca ma prawidłową pozycję za kierownicą i nie wie, kiedy nastąpi uderzenie.
Faza ruchu ciała bezpośrednio po uderzeniu 50-100 ms, faza urazu – przyspieszenia 100-300 ms, faza zwalniania 300-600 ms
50-60 ms po uderzeniu;
korpus oraz głowa pozostaje w bezruchu
fotel przesuwa się do przodu o 7 cm
oparcie odchyla się o 3-5°w rezultacie kierowca dociska oparcie do tyłu
60- 80 ms:
siedzenie przesuwa się o kolejne 3 cm do przodu ( łącznie 10 cm od uderzenia)
oparcie odchyla się w wyniku nacisku korpusu kierowcy do 6-7° powoduje to dolna, że część ciała kierowcy oparta o fotel zaczyna poruszać się do przodu wraz z fotelem natomiast obręcz barkowa przemieszcza się do góry o około
5-8 cm oraz odchyla się do tyłu wraz z oparciem fotela
80-100 ms
środkowa część odcinka piersiowego podlega wydłużeniu – elongacji (naciągnięciu) przez to prostuje się fizjologiczna krzywizna kręgosłupa
głowa wciąż się nie porusza jedynie potylica zaczyna ruch ku tyłowi i przy 100 ms od uderzenia zaczyna się ruch głowy ku tyłowi
100-200 ms
przy 120 ms oparcie jest w maks. odchyleniu i osiąga 14 °
150ms przyspieszenie głowy osiąga maks. wartość (10-15 g)
Pojazd przesuwa się o 16 cm natomiast górna część odcinka piersiowego
o połowę tej wartości do około 8-10 cm
160 ms następuje widoczne napuchniecie (maksymalne napięcie)
m. mostkowo-sutkowo-obojczykowego
170 ms – rozpoczyna się ruch rotacji głowy, gzie nadal głowa podąża do wyprostu, ale kark zaczyna poruszać się do przodu
200-250 ms głowa osiąga maksymalny wyprost, oraz następuje rotacja głowy do 50°-Jest to również moment największego przyspieszenia działającego na głowę oraz staw żuchwowo-skroniowy (następuje otwarcie ust- co sprzyja zwichnięciu żuchwy)
250-300 ms następuje powrót ciała do pozycji sprzed uderzenia. Korpus ma taką samą prędkość jak samochód podczas gdy głowa porusza się do przodu z większą prędkością. 300 ms zaczyna się faza zatrzymania głowy
300-400 ms – wyhamowanie głowy. Głowa kontynuuje wyhamowanie, reszta ciała jest już w bezruchu
400-600 ms całe ciało kierowcy pozostaje w bezruchu na siedzeniu jednak jest wyżej oparty odcinek lędźwiowy o około 8 cm.
C. Simons, G. Lyons, Temporomandibular Joint Injuries during whiplash, 2010